2012. március 1., csütörtök

Tavaszi,húsvéti dekoráció II., ínycsiklandó ételekkel.

Amióta kellemesebb az idő, többször vagyunk a levegőn és több ismerőssel találkozunk. Van akivel véletlenül, van akivel megbeszélt időpontban futunk össze, de a lényeg, hogy a gyerekek ismerkednek egymással, levegőn vannak és hatalmasakat játszanak. Megfigyeltem, hogy én vagyok az ismerősök meteorológusa. Valahogy úgy jön ki a lépés, hogy mindig én vagyok, aki elmondja, hogy milyen idő is várható holnap, vagy a későbbiekben.
Ez most csak azért jutott eszembe, mert eddig a legtöbb bejegyzést az időjárással kapcsolatosan kezdtem. Most is ez volt a szándékom, s lám, így is lett.
Igazából a keddi hóesésen teljesen fennakadtam.
Már elkezdtem a tavaszi, húsvéti dekorálást, magamon és a lakáson a teljes renoválást, erre havazik. Bolond egy időjárásunk van, az biztos.
Mindezek ellenére folytatom a takarítást, csinosítást, legalább a lakásnak adok egy kis tavaszi, napsütéses feling -et.

Ezt a darabot a barátnőmtől kaptam két éve. Nagyon óvatosan, alaposan bebugyolálva tárolom, ugyanis a tojások, fújt tojások.
Idén én is szeretném megpróbálni a tojásfújást, meglátjuk mennyire fog sikerülni. Jó lenne egy pár tojást így elkészíteni, nagyon sok ötletem van a festésüket, díszítésüket illetően.


Mindeközben persze enni is kell.
Bár Babukám szépen rendbe jött, azért figyelek arra, hogy mit eszik, mennyit és hogyan.
Szerencsére jó étvággyal fogyasztja az ételeket.
Ma joghurtos kelkáposzta főzelék volt az ebédje.

Egy kisebb fej kelkáposztát csíkokra vágtam, 3 nagyobb krumplit megtisztítottam, majd kockákra vágtam.
A kelkáposztát annyi vízben feltettem főni, amennyi ellepte, tettem bele 3 babérlevelet, egy csapott kávéskanálnyi őrölt köményt, valamint sót és vega-mix-et.
Amikor a káposzta már félig megfőtt, mellé tettem a krumplit, majd amikor ez is megpuhult, egy nagyobb adagot kivettem, amit rúdmixerrel pürésítettem.
Ez valamelyest besűrítette a főzeléket. Két kis pohár joghurtot simára kevertem 3 evőkanálnyi rizsliszttel, majd hőkiegyenlítés címén, 2-3 merőkanál főzelékkel összekevertem, így öntöttem a többi káposztához. Megvártam, míg rottyan kettőt-hármat és lezártam.

Az így elkészített főzeléket glutén allergiások is fogyaszthatják. Babunak nagyon ízlett. Annak ellenére, hogy elég válogatós, turkálás nélkül megevett két nagy tányérral.
Neki nem adtam hozzá semmit. A gyerekek még nagyon jól tudják mit, mivel lehet és kell enni. Ők ösztönösen eszik a húst magába, köret nélkül. Ösztönösen fogyasztják csak a köretet (krumpli, rizs, hajdina, zöldségek). Mi, "okos" szülők kényszerítjük arra a gyerekeket, hogy úgy fogyasszák az ételeket, ahogy mi esszük, készítjük, elnyomva ezzel a természetes, jó, ösztönös étkezési módjukat.
Igazság szerint a felnőtteknek is így kellene fogyasztani az ételeket, ezzel az ún. elválasztó étrenddel. Szervezetünknek  így többféle emésztőenzimet kell előállítania, a többféle ételtípussal, csak megterheljük, lassabban, nehezebben emésztjük meg az ételeket.

De ha már kelkáposzta, akkor nézzük meg miért is jó nekünk!
Energiatartalma alacsony, csak 30 kcal/100 gr, ezért nagyon jól beleillik a különböző diétákba. Gazdag vitaminokban, A-, B-, C- és E-vitamin is van benne. Kalciumtartalma erősíti a csontokat. Nagyon gazdag rostokban, és vastartalma is kimagasló. Ismert immunerősítő, gyulladásgátló hatása. Elődeink fogfájásra kicsit összetörték sodrófával a leveleit, és ezzel borogatták a fájó fogakat.
Kevésbé puffaszt, mint a fejes káposzta, jobban is emészthető, magasabb a fehérjetartalma. Fűszere a kömény és a fokhagyma. Nagyon gyorsan megfő.

Készítettem frankfurti levest is, mert a főzelékhez vásárolt káposzta nagyobb méretű volt, így lefeleztem.
Kevés füstölt szalonnát zsírjára sütöttem, ebbe tettem egy fej apróra vágott vöröshagymát, melyet üvegesre dinszteltem. Mivel a szalonna elég sósnak tűnt, nem sóztam tovább. Ahogy a hagyma megdinsztelődött, kevés rizslisztet és pirospaprikát szórtam rá, elkavartam, majd rátettem a felaprított zöldségeket (répa, krumpli, zeller) és folyamatos kavargatás mellett megvártam, míg levet eresztenek.
Egy pici vizet még öntöttem rá, majd hagytam főni fedő alatt addig, míg a zöldségek majdnem megpuhultak. Ekkor beleszórtam csipetnyi köményt, a csíkokra vágott kelkáposztát és egy kis majoránnát. Amint megfőtt a káposzta, beletettem a karikákra vágott virsliket.
A leves levéből néhány kanállal szedtem ki egy tálba, melybe egy kis doboz joghurtot öntöttem, elkevertem, majd hozzá raktam a leveshez. Ahogy felfőtt, készen volt a levesem.
Nagyon ízletes lett. Ezt a levest még Papi is szereti, bár nincs benne (Neki való) konkrét hús.

Azért is készítettem ennyi káposztás ételt, hogy Babukám ismételt székrekedését megelőzzem, valamint azért, mert februárra gyengül le a szervezetünk legjobban, ilyenkor kell a leginkább figyelni arra, hogy megfelelő mennyiségben vigyünk szervezetünkbe vitaminokat, ásványi anyagokat. Így a tavaszi fáradtság is enyhíthető, valamint a vírusos megbetegedések lefolyása enyhébb lesz.

Még egy ételt hoztam, ami nagy kedvenc nálunk. Kislányomnak is jót tesz, de mi is előszeretettel fogyasztjuk.
Körömpörkölt:
Vettem 4 db. körmöt, melyet a hentesboltban feldaraboltattam. 
Papi nekiállt megtisztítani, lepörzsölni a darabokat.
Készítettem egy hagyományos pörkölt alapot hagymával, paradicsommal, paprikával, amit fűszereztem pirospaprikával, borssal, nagyon kevés őrölt köménnyel. 3-4 gerezd zúzott fokhagymát illatosításig dinszteltem, majd ebbe az alapba tettem bele az alaposan megtisztított körmöket. Bár a pörkölteket nem szoktuk vízzel felengedni, mert akkor az már nem pörkölt, én egy fél deci vizet öntöttem rá, hogy a fűszeres alap ne ragadjon le.
Elég sok idő kell ahhoz, hogy a köröm megpuhuljon. Többször megkavargattam, figyeltem, hogy legyen alatta elegendő lé. Ahogy a körmök megpuhultak, hosszában elvágott krumpliszeleteket raktam a pörköltbe. Amint megfőttek a krumplik, elzártam a tűzhelyet alatta.


Gyermekkoromban édesapám sokszor készített ilyet. Akkor Ő tisztította órákon át a körmöket úgy, ahogy most a férjem.Emlékszem, akkor nem darabolva hoztuk haza az üzletből, otthon lett elvágva.
Szerencsém van, hogy a közelünkben lévő hentes bolt olyan, amilyen. Gyönyörű az áru, kedvező az ár, a kiszolgálás pedig..... Szóval le a kalappal. Öröm a boltba bemenni.

Szerettem és szeretem, ahogy a fent említett pörkölt után ragad még a könyököm is. Szerettem és szeretem, ahogy cuppog a család a csontokon. Ezt csak úgy lehet még finomabbra, ízletesebbre főzni, ha bográcsban készítjük el. Mennyei!!!!!
Persze, tudom, nem mindenkinek. Én pl. a csirkében is a lábát szeretem a legjobban. Sokan fújjognak, de hát kinek a pap, kinek a papné!

Levezetőként, desszertként ismét egy kis dekoráció. Ahogy szépen sorban takarítjuk a lakás különböző helységeit, úgy tesszük ki a különböző tavaszi virágokat, húsvéti tojásokat, nyuszikat, csirkéket.






Miután egyik hétfőn sikerült az ajtókat megszabadítani az ujjnyomoktól, kosztól, portól a domestos segítségével, nem csak fehérebbek lettek, hanem húsvéti nyuszikat kaptak tojásokkal, levelekkel. Babuval készítettük úgy, hogy drótra fűztük a nyuszit, a tojásokat, ezt a levélhez erősítettük, majd kötöző rafiával masnit és akasztót készítettünk rá.
Így kerültek fel az ajtókra az előszobában.

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Várom véleményed, írd meg!