2012. március 12., hétfő

Heti menü és egy terv!

Igyekeztem a héten olyan ételeket készíteni, melyek egyrészt Babu is fogyaszthat, szeret és Papi igényeit is kielégítik, másrészt eltarthatóak, mert Dino-Land volt a cél hétvégén.  Ez a kép bizonyítja, hogy eljutottunk oda:


Első fogásként készítettem Babunak burgonyás tarhonya levest:
Egy kisebb fej hagymát megdinszteltem, majd tettem rá kb. három evőkanálnyi tarhonyát (lehet reszelt tészta is, én most ezzel készítettem).
Amint a tarhonya alaposan átpirult, levettem a tűzről, megszórtam kevés pirospaprikával, vega-mixel, alaposan elkevertem, felöntöttem 4 bögrényi vízzel és visszatettem a tűzre.
Amint a levesem elkezdett főni, beletettem  egy nagyobb, kockákra vágott krumplit. Amint a krumpli megfőtt, készen is volt a levesünk.


Egyszerű, gyors, olcsó és nagyon finom.

Babu és Papi is szereti a rizst. Rizses hús régen volt, így gondoltam, neki ugrok:
Én mindent rizses ételhez, jázminrizst használok. Tudom, hogy nem olcsó, de olyan íze van, ami semmihez nem hasonlítható. Még az ilyen egyszerű ételnek is mennyei plussz ízt kölcsönöz.
Pörkölt alapot készítettem, melybe csirke aprólékot tettem.
Persze bármilyen húsból lehet készíteni. Kacsából nagyon finom. Én jelen esetben nagy adag pörköltet készítettem, melyet lefeleztem. Egyik részéből lett a rizses hús, másik feléből tejfölös csirkepörkölt.
Míg a hús puhult, elkészítettem a jázminrizst teljesen hagyományos módon. Kissé megpirítottam nagyon kevés olajon, felöntöttem kétszeres mennyiségű vízzel, fűszereztem sóval, vega-mixel és puhára főztem.
Amikor a pörkölt készen lett, kb. egy deci vizet öntöttem hozzá, belekevertem a kész rizst, tettem hozzá 3 evőkanálnyi Globus ketchupot, egyet rottyantottam rajta, majd hagytam letakart fedő alatt még kb. 40 percig állni, hogy az ízek alaposan összeérjenek.
A rizses hús így kellemesen szaftos, nem zsíros és nem tocsogós.

Mivel hétvégén megnéztük a Dino kiállítást, úgy főztem, hogy itthon csak melegíteni kelljen az ételt, hazaérkezésünkkor. Három ételünk már készen volt így.
A következő fogás igazából az egyik kedvencem. Nem csak azért, mert teljesen allergén-mentes, hanem mert egyszerű, gyors és igen ízletes.
Zacskóban sült csirke burgonyával:
Első lépésként fűszerkeveréket készítettem:
1 tk. pirospaprika,
1 kk. fekete bors,
1 ek. vega-mix,
1 tk. só
2 fej zúzott fokhagyma
2 ek. olívaolaj
Három csirkecombot és két szárnytövet alaposan megforgattam ebben a keverékben, majd az egészet sütőzacskóba tettem.
5 fej nagyobb burgonyát megtisztítottam, hosszában 4 felé vágtam és a hús mellé tettem.
Miután a zacskót lezártam, fogpiszkálóval 7-8 lyukat döftem rá, betettem a sütőbe és megsütöttem.

A fűszeres hús levében megsült a burgonya is, melynek íze teljesen harmonikus volt a csirkével. A zacskóban a hús először megpuhul, majd megpirul. Semmi különösebb dolgunk nincs vele, csak a kész ételt kicsomagolni belőle és megenni.
Én még készítettem hozzá körteként medvehagymás hajdinát:
Egy csészényi hajdinát enyhén megpirítottam kevés olajon, majd kétszeres mennyiségű vízzel felöntöttem. Fűszereztem kevés sóval, vega-mix-el. Amikor teljesen elfőtte a levét, lezártam alatta a gázt, morzsoltam bele két nagy marék szárított medvehagymát és letarkart fedő alatt hagytam állni még kb. 40 percet, majd beleforgattam a medvehagymát a hajdinába.


A hajdináról érdemes tudni, hogy gluténmentes, lisztjével kiválthatjuk a hagyományos fehér-lisztet. A belőle készült sütemény ugyanúgy ízletes, a színe lesz kicsit sötétebb. Bővebben olvashattok erről a gabonáról a http://www.biokonyha.gportal.hu/gindex.php?pg=26747239 oldalunkon, a hajdina címszó alatt.

Másik nagy kedvencem a medvehagyma. Tavasszal frissen lehet kapni a jobb zöldségboltokban, helyenként piacokon, gyógynövényboltokban. Szárított formában vagy teaként lehet hozzá jutni gyógynövény, vagy Herbária boltokban, vagy fűszerként, aprított formában az Ázsia boltban, jobb fűszerboltokban, gyógynövényboltokban.  Bővebben a gyógyhatásairól, tulajdonságairól itt olvashattok.

Nagyon sokféleképpen felhasználható, ahogy szezonja lesz, ígérem nagyon sok étel készítünk belőle, mint ahogyan a hajdinából is.

Mindannyian szeretjük a padlizsán-krémet. Egészséges, finom, könnyen beépíthető a diétázók étrendjébe is.
Én is készítettem a héten egy adagot:

Ezt a receptet egy nagymamától kaptam, akivel egykor a játszótéren szinte minden nap találkoztam, mikor az unokáját hintáztatta. Most már sajnos hazautazott Romániába, de kérésemre a mellékelt receptet egy nagy adag krémmel tetézte, mely igen hamar elfogyott:
2 nagyobb, vagy 3 közepes nagyságú padlizsánt megsütünk, majd hagyjuk kihűlni. Kikaparjuk a belsejét, de ügyeljünk arra, hogy fa, vagy műanyag kést használjunk, a fém megkeseríti az ízét. Miután kikapartuk a belsőt, alaposan összeaprítjuk, összezúzzuk.
Majonézt készítünk 1 tojássárgából, 1 deci olajból, 1 tk.mustárból, 1 kis pohár tejfölből.
Ebbe a majonézbe keverjük a zúzott padlizsánt, melyet ízesítünk még 1közepes fej, apróra vágott vöröshagymával és 4-5 gerezd zúzott fokhagymával.
Pirítósra kenve fogyasztjuk.
Diétázók, étel-allergiában szenvedők a házi majonéz helyett üzletben kapható, speciális majonézt is használhatnak.

Ezzel a recepttel kapcsolatosan jött egy ötletem, melyet nagyon szeretnék megvalósítani.
Van egy kedves nagynéném, aki istenien főz. Tudom, hogy mindenkinek a saját édesanyja főztje ízlik a legjobban (tisztelet a kivételnek, mert van ilyen) és ezzel én is így vagyok, de a nagynéném igazi géniusz.  Nekem Ő jelenti a kapcsot drága Tőzsér-nagymamámhoz.
Azok az ízek, melyek keze alól kikerülnek, nagymamámat idézik, aki rettenetesen hiányzik, bár sajnos már nagyon rég nincs köztünk.
Szóval a nagynéném receptjeiből szeretnék egy nagy csokorra-valót megosztani veletek. Persze az Ő engedélyével.

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Várom véleményed, írd meg!