2012. március 20., kedd

Mesés napok és ízek!

Ez a hosszú hétvége!! Mesés volt. Itthon elvégeztük a dolgainkat, majd összeszedtük a vinni-valót és elmentünk Tötö papáékhoz a tanyára. Mondanom sem kell, Babu élvezte leginkább a kiruccanást. Végre Papi is velünk jött, sőt, ott is aludt. Két nap a napsütésben, jó időben, jó levegőn!
Bármikor, bármennyit vagyunk a tanyán, Babunak nem elég. Imádja Papát, imádja az állatokat, alig várja, hogy segíthessen az etetésben és a ház körül.
Cipekedik, tesz-vesz, dolgozik, segít.

Ilyenkor nem is erőltetem az ebéd utáni alvást, hagyom mozogni, szaladgálni. Még az sem zavar, ha nyakig sáros, homokos lesz.
Azt is meg kell említenem, hogy alig látom Babut. Egész nap el van az állatokkal, Tötö papával. Néha hallom valahonnan, hogy szólítgatja Papát, amikor elmarad mellőle valami miatt: "Tötö papa váj meg!" "Jöjök is!"
Ahogy megérkezünk a tanyára, én szinte megszűnök létezni számára. Csak Tötö papa van, meg az állatok.
Annyira más minden ott. Tiszta a levegő, csend van, nyugalom, még az egyetlen kisbolt is csak reggel és délután van nyitva egy-két órát.

Estére aztán annyira elfáradt Piciri, hogy fél8-kor már aludt. Fel sem ébredt reggel fél7-ig.
Aztán minden kezdődött elölről.
A hétfői napot szinte végig aludta itthon, az ágyacskájában.
Alig várjuk, hogy ismét elmehessünk és ahogy lehet, megyünk is.

Természetesen készítettem néhány ételt, hogy ne kelljen hétvégén a főzéssel foglalkozni, valamint hogy vihessünk magunkkal is ennivalót. No, nem, mintha nem lenne mit enni Papáéknál, mert van, de nem szeretek kényelmetlenséget okozni Zsuzsa-mamának és persze Babukámnak sem mindegy, hogy mit eszik.
A székrekedés ugyanis makacsul tartja magát és már nagyon oda vagyok e miatt.

Az egyik legfontosabb dolog, hogy leves legyen.
Most tárkonyos csirkeragu-levessel készültem:
Egy fej vöröshagymát pici sóval kevés vajon és olívaolajon megdinsztelek, ráteszem a megtisztított, felaprított zöldségeket: sárgarépát, fehérrépát, zellert. Fűszerezem kevés fehér borssal, 1 tk. tárkonnyal. Fedő alatt dinsztelem hozzáadott víz nélkül! Ahogy a zöldségek kezdenek levet engedni, hozzáteszem a csíkokra vágott csirkemellet és fedő alatt szinte teljesen puhára dinsztelem a húst és a zöldségeket.
Mikor a zöldségek már majdnem teljesen megpuhultak, felöntöm hús-alaplével, hozzá teszem fél citrom levét, majd ha felfőtt a levesünk meglepem egy kisebb tálka fagyasztott zöldborsóval. Míg a borsó megpuhul, zabtejszínt simára keverek egy evőkanálnyi mustárral, még egy csipet tárkonnyal és kb. két evőkanálnyi rizsliszttel. A forró léből egy-két merőkanálnyit a habaráshoz teszek (hőkiegyenlítés), majd vékony sugárban, folyamatos kevergetés mellett a levesbe csorgatom a hígított tejszínt. Ahogy levesünk felfő, lezárom a gázt.
Mindenféle ételallergiában szenvedő fogyaszthatja eme levest.

Mivel itt a tavasz, már nagyon, megjelent a medvehagyma. Én személy szerint nagyon szeretem. Vajas kenyérrel köménytelen mennyiséget képes vagyok megenni.
Megígértem, hogy amíg a medvehagyma szezon tart, nagyon sok ételt fogok készíteni belőle.
Most medvehagymás fűszervajjal töltött csirkecombot sütöttem:

Egy teavaj felét habosra kevertem sóval, borssal, 3 gerezd zúzott fokhagymával és medvehagymával. Szezonban mindig igyekszek nagy mennyiségeket vásárolni a medvehagymából, mert megtisztítva, megszárítva, folpackba tekerve a fagyasztóban el tudom tartani. Amikor szükségem van rá, mint jelen esetben, akkor a becsavart rudacskából annyit csíkozok fel, amennyi az ételemhez kell.
Két-három csirkemájat megkapartam, a kapott pépet a kész fűszervajhoz kevertem egy evőkanálnyi majoránnával.
 A csirkecombokat sóztam, borsoztam. Egy evőkanál nyelével óvatosan- nehogy átszakadjon a bőr -elválasztottam a bőrt a hústól.
A bőr alá töltöttem a májas-vajat tölteléket, a combok tetejére tettem egy-egy szelet füstölt szalonnát. Egyéb zsiradék hozzáadása nélkül, 2 fej, felkarikázott vöröshagymára fektetve,lefedve sütöttem, míg a hús megpuhult, majd fedő nélkül tovább pirítottam.

Apának burgonyapürét, Babunak és magamnak zeller-pürét készítettem mellé, valamint zöldséges hajdinagombócokat:

Maradt meg egy kevés medvehagymás hajdinám, melyet újrahasznosítottam.
Fagyasztott vegyes zöldséget főztem meg, enyhén sós vízben. Ezt hozzákevertem a kész hajdinához két tojással.
A félkör alakú, szilikonos formába tettem reszelt sajtot, erre halmoztam a zöldséges hajdinákat, majd a tetejükre is szórtam kevés sajtot. A szilikonos formát tepsibe raktam, melybe vizet engedtem, így tettem a sütőbe. Kb. fél óra alatt, takarék lángon készre sütöttem. Isteni lett.

Olyan sikere volt a zöldséges gombócoknak, hogy a fokhagymás tejbe áztatott, panírozott csirkemell-szeletek  szeletek mellé is ezt kérték:


A legsikeresebb a sajtos süti volt, melyből azóta is folyamatosan készítenem kell. Egyszerű, gyors és isteni.

Babu- bár nem igazán ehetne ilyet- 5-6 darabot is megeszik belőle.
Egy ismerősöm házibuliján találkoztam először ezzel a süteménnyel, melynek receptjéért nagyon sokat kellett könyörögnöm és nagyon sokat kellett rá várnom, de megérte.
A tésztához 30 dkg. lisztet, 1 Ramat, 1 tejfölt, vagy joghurtot, kevés sót összedolgozunk, egy éjszakára a hűtőbe tesszük.
A kivételt követően, a tésztát ketté osztjuk. Egyenként, kb. 5mm. vékonyra nyújtjuk. Egyik tésztát pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk, tojással megkenjük, sajttal megszórjuk, megsütjük (teteje).
A másik tésztát csak szaggatjuk és sütjük (alja).
Közben krémet készítünk: 1  tejföl, vagy joghurt, 1 ek. liszt, 1kk. só. Ezeket közepes lángon sűrűsödésig keverjük, majd 2 tojás sárgáját hozzá tesszük. Ha félig kihűlt, 10dkg. vajat és 10dkg. reszelt sajtot hozzá adunk.
A krémmel a kisült pogácsák alsó és felső részét összeragasztjuk, a ragasztás mentén a süteményt reszelt sajtban megforgatjuk.

Egyik nagy kedvencem a sonkás-tészta:
Kevés vajon, sóval, vöröshagymát dinsztelek, majd ráteszem a csíkokra vágott sonkát. Amint a sonka átpirult, felöntöm zabtejszínnel, hagyom alaposan kiforrni, majd lezárom a gázt.
Tésztát főzök, melyet leszűrés után összekeverek a sonkás szósszal, tűzálló tálba teszem, megszóróm reszelt sajttal és a sütőben pirosra sütöm.
Ha durum tésztát főzök hozzá, a tésztát hagyom kihűlni, csak aztán keverem össze a szósszal, különben az összes szaftot felszívja és a végeredmény száraz lesz.

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!


1 megjegyzés:

  1. Látom Babu szuper jól érezte magát :)Az apró kezek nálunk is hatalmas segítséget nyújtanak mindenben.

    VálaszTörlés

Várom véleményed, írd meg!