2012. február 13., hétfő

Jelentem, gyógyulunk!

Az első ijedelmen túl, sok-sok hozzáolvasás után, szépen kezdenek megnyugodni a kedélyek.

Babu egyre jobban van, bár még szorong, ha kakilásról van szó. Szeretné elodázni a dolgot, de miután ma délelőtt, a sétánk előtt sikeres alkotást hozott létre, szinte üdvrivalgásban tört ki, hogy nem is fájt Neki. Bár még van mit csiszolni, alakítani a dolgon, de jól haladunk.
Ez úton is nagyon köszönöm mindenkinek a segítséget, lelki támogatást.
Hogy még egy kicsit témánál maradjunk, elővettem egy régi könyvem, Dr. Chen: Gyógyító kínai konyha címmel. Tudtam, hogy a leggyakrabban előforduló betegségek leírása, gyógymódja (úgy keleti, mint nyugati) megtalálható benne úgy, hogy néhány recepttel is megfűszerezte a szerző.
Egyik előző írásomban olvashattatok már az Ázsia-boltról. Ismét látogatást kellett ott tennem - nem kis örömömre-, hogy egy-egy fűszert, nekünk kellő dolgot megvegyek.
Egyébként hihetetlen számomra még mindig, hogy mennyiféle fűszer található az üzletben. Bármit keresek, ott biztosan megtalálom!

Első speciális, kifejezetten székrekedés elleni ételünk a diós csirke:
2 db. kicsontozott csirke felső combot, 1 cm-es kockákra vágunk. Egy kisebb tálba téve, öntsünk rá 2-3 ek. szójaszószt, egy kis pohárka sherryt (elhagyható), egy evőkanál keményítőt. Keverjük össze alaposan és hagyjuk 5 percig állni.
Ezalatt hevítsünk olajat és kevergetve pörköljünk meg benne egy marék diót, kb. 30 másodpercig.
Ezután papírtörlővel töröljük át a dióbeleket. A kitörölt wok-ot (ha nincs, teflonos serpenyőt) tegyük vissza a tűzre, tegyünk bele kevés olajat, egy felaprított póréhagymát, egy diónyi gyömbért. Ha szárított gyömbérünk van otthon, egy csapott teáskanálnyi mennyiség elegendő. Néhány másodpercig pirítjuk állandó kevergetés mellett, majd hozzáadjuk a csirkét, amit szintén kevergetve pirítunk, kb. 5-7 percig. Ezután öntünk rá kb. másfél dl.húslevet, vagy vizet és addig főzzük az egészet, míg a szósz be nem sűrűsödik. Hozzákeverjük a diót és tálaljuk.

Most csináltam ilyet először és mondhatom, nagy sikere volt.
A dió olaja nedvessé teszi a beleket, ezáltal megakadályozza a székrekedést, megkönnyíti a székelést.
A dió gazdag telített zsírsavakban, ezért fogyókúrázók számára nem ajánlott. Viszont 5% alfa-linolénsavat tartalmaz, az omega-3 zsírsav forrását, mely segít a vér "rossz koleszterin"-ének csökkentésében.

A könyv írója, Dr. Chen kitér arra is, hogy keleti gyógyászat szerint mi okozhatja a székrekedést és milyen más ételekkel és hogyan kezelik a hasonló helyzeteket. A legfontosabb, a belek nedvességtartalmát növelő ételek készítése, melyek a következők:
-szezám- és más olajak
-káposzta
-babcsíra
-fekete bab
-dió
-burgonya
-sertéshús

Aki szereti a kínai ételeket és nem szeret orvoshoz járni, betegeskedni, nagyon ajánlom e könyvet. Nem csak érdekes olvasmány, de nagyon tanulságos is.
Egyik legfontosabb üzenete: AZ VAGY, AMIT MEGESZEL!

Mivel a diós csirke mennyisége, tápértéke messze alul maradt a Papi megszokott ételeinek értékénél, Neki másat, másakat készítettem.
Az egyik fogás: fűszerborban pácolt karaj füstölt szalonnával.
Már tegnap bepácoltam a januárban leszűrt fűszerborba 3 szelet karajt, melyet közepes méretű kockákra vágtam.
Serpenyőben pirítottam két szelet, csíkokra vágott bacont, melyre rátettem az enyhén lecsepegtetett húskockákat. Pici olajat öntöttem még alá, mert a szalonna kevés zsiradékot engedett. Fedő alatt pároltam a húst puhulásig, majd azt követően még fedő nélkül pár percig, hogy szép színe legyen.
Pirított krumplival tálaltam.

Nálunk a pirított krumplit mindig Papi készíti. Egyszer Nagyikámmal (édesanyám), egy beszélgetésük alkalmával főzni kezdtek, akkor mondta el Nagyika, hogyan is készíti Ő a krumplit, mitől olyan finom.
Azóta Papi a krumpli-felelős és isteni a végeredmény. Annyit tudok, hogy alig olajban készíti, egy ideig fedő alatt, majd fedő nélkül.

Hétköznap csak este eszik főtt ételt a családfő, hétvégén délben is és este is.
Így lesz ez ma is. Nem igazán követendő példa és abszolút egészségtelen, de az Ő szervezete így kívánja. Vacsorára ugyancsak pácolt húst készítettem: fokhagymás tejbe áztatott pulykamellszeletek.
Tegnap, egy nagyobb pulykamellből vékonyabb szeleteket vágtam le, amit műanyag tálba helyezve, felöntöttem tejjel és 4 gerezd áttört fokhagymát kevertem hozzá.
Ma hagyományos módon bepaníroztam a javát, néhány szeletet azonban paprikás-kukoricalisztbe forgatva sütöttem ki, hogy én is ehessek belőle, mert nagyon kellemes, szaftos lesz ettől a páctól a száraz hús.
A kukoricalisztes változatot a glutén-allergiások is fogyaszthatják.

Miközben nagyon főztünk, megérkeztek a cinkék is az erkélyre kihelyezett etetőbe ebédre:

Egyébként ne gondoljátok, hogy órákat töltöttünk a főzéssel. A diós csirke fél óra alatt készen volt, a pácolt húsok is hamar megsültek, így volt időnk Babuval még egy órára lemenni, a hóba ebéd előtt.

Hamarosan itt a Valentin-nap. Bár mi ezt különösképpen nem ünnepeljük, nem tartjuk, valami pici pluszt viszünk a napba.
Készítettem Papinak egy adag juhtúrós pogácsát. A pogácsákkal nem voltam kibékülve. Nagyon sokfélét kipróbáltam már, de valahogy nekem nem tetszett a végeredmény. Amikor elkészítettem, frissen nagyon jók voltak, de ahogy hűltek, egyre inkább elment tőlük a kedvem. Vagy szottyos lett, vagy száraz, vagy kemény, de a lényeg, hogy nem volt jó.
Nagyikám egy nap meglepett ezzel a recepttel, azóta mindig ezt készítem, ha pogácsát van ehetnéke a családnak. sokáig friss marad, puha, zamatos, isteni utóízzel, ráadásul nagyon könnyen elkészíthető. Én a megadott adag felét gyúrás után lefagyasztom, így is jó adag kerül sütőbe belőle.

Joghurtos-juhtúrós pogácsa:
50 dkg. liszt, 3 dkg. élesztő, 25dkg. margarin, 25dkg. juhtúró (vagy Feta sajt), 2 tojás sárgája, 2dl. joghurt, 2dkg. só, 1/2dl. tej, egy tojás a kenéshez
Az élesztőt langyos tejjel, csipetnyi cukorral felfuttatjuk. A margarint a liszttel elmorzsoljuk, s juhtúróval jól összedolgozzuk. Hozzáadjuk az élesztőt, a tojás sárgákat a sót, a joghurtot és rétestészta keménységűvé gyúrjuk.
(Nekem az adott mennyiségekhez a gyúrás során még jócskán kellett lisztet szórnom, hogy tésztává álljon össze.)
1 óráig langyos helyen kelesztjük, utána 2 cm vastagságúra nyújtjuk, kiszaggatjuk, tetejét megkenjük tojással. A tepsiben még legalább 15 percig pihentetjük és nem túl forró sütőben 10-15 percig sütjük.


Babunak és magamnak is készítettem finomságot ám. De ennek története van.
A múlt héten egyik nap úgy volt, hogy el tud jönni hozzánk a Hugom. Amikor tudom, hogy jön,vagy esetleg jönnek a keresztlányommal,  igyekszek valami olyan finomságot készíteni, amit Ők is szeretnek.
Most túrófánkkal vártam:
25dkg. túrót, 25dkg. lisztet, 1 kis pohár tejfölt, 3 egész tojást, 1 kk. szódabikarbónát, 1 vaníliás cukrot alaposan összedolgozok, majd nem túl forró olajban, kis lángon, maximum teáskanálnyi adagokat kiszaggatva sütöm.
Azért szaggatom teáskanállal, mert ha nagyobb darabokat teszek az olajba, akkor a tészta külseje megsül, a belseje nyers marad.
Hiába készítettem el, nem tudtak eljönni a Hugiék. Én ettem meg az összes fánkot. "Jót tett" a glutén-allergiámnak. Nagyon fájt a pocakom utána napokig.
Ezért most egy könnyű, de ízletes finomságot készítettem Valentin-napra és persze azért, hogy büntetlenül bűnözhessek:
Kukorica-gombóc: 
17dkg. kukoricadara, 1 citrom reszelt héja, fél l. víz, 10dkg. kókuszreszelék, 4 ek. nádcukor
Tegyük fel a vizet főni, reszeljük bele a citrom héját és keverjük bele a búzadarát, valamint a nádcukrot. Folyamatos kevergetés mellett főzzük puhára. A lábasban hagyjuk kihűlni, majd vizes kézzel formáljunk gombócokat belőle és forgassuk meg kókuszreszelékben.
Tálalhatjuk gyümölcsszósszal, lekvárral, de igen ízletes citrom-krémmel is, melynek receptjét megtaláljátok egy korábbi bejegyzésemnél,  a kukac-tortánál, vagy a krémek címszó alatt.


Ezzel kívánok mindenkinek boldog Valentin-napot!

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Várom véleményed, írd meg!