2012. február 16., csütörtök

Hosszú hétvége a tanyán!

Kedden lesz húshagyó kedd, amikor is elkezdhetjük a lakást tavaszi,  illetve húsvéti dekorációkkal díszíteni. Már nagyon várom.  A sok színes virág, a tojások, nagyon vidámmá tudják varázsolni a lakás hangulatát. Remélem, egy-egy ötlettel tudok mindenkinek szolgálni. Mi szerdán kezdjük el az átalakítást.

Addig azonban még vár ránk egy hosszú hétvége Tötö papáéknál lovagolással, állatokkal, sok-sok vidám pillanattal. Holnap, korán reggel indulunk, hogy mielőbb odaérjünk és bekapcsolódhassunk a vidéki élet gyönyöreibe, ahol azért Babukám igyekszik kivenni a részét a munkából is.
Persze Tötö papa igyekszik ezt játékos formában előadni és sikerrel teszi, mivel Babu már itthon elkezdi mondani, hogy Ő fogja megetetni Gedeont, a libát, a kutyusokat, a nyuszikat, a macskákat, betereli a kecskéket, juhokat és még sorolhatnám!
Hihetetlen, mennyire élvezi az ott létet.

Most azonban még itthon kellett néhány olyan ételt készítenem, amit jelenleg fogyaszthat.
Az egyik ételünk a  joghurtos hagymaleves volt, amit többször el fogok készíteni, mert a kislányom egymás után 3 tányérral fogyasztott el, igen jó ízűen!

2 fej hagymát, egy póréhagymát és 3 gerezd fokhagymát kevés olajon, sóval megdinszteltem, majd felöntöttem 1,5 l. vízzel, ízesítettem kevés vega-mix-el és alaposan megfőztem. Amikor a hagymák teljesen átfőttek, rúdmixerrel átturmixoltam, hogy ne legyenek a lében hagymadarabok. Egyneműsítettem egy doboz joghurttal, így öntöttem vissza a lébe, amit átforraltam még egyszer.
Tálaláskor reszeltem bele kevés trappista sajtot, valamint tettem a tetejére néhány darab, teljes kiőrlésű lisztből készült, pirított kenyérkockát.

A kenyérkockák nélkül is igen tápláló, laktató leves lett, melyet gluténallergiások is fogyaszthatnak. A hagyma egyébként a vírusos időszakban nagyon jó szolgálatot tesz szervezetünknek. Immunerősítő,
nyersen vesekőhajtó hatású, külsőleg hasgörcsre, vagy húgykő okozta görcsös fájdalmakra ajánlott. Jótékony, ibolyántúli sugarakat bocsát ki, ezek az „M-sugarak” fokozzák a sejtek aktivitását és regenerálólag hatnak szervezetünkre. Ilyen sugarakat bocsát ki a fokhagyma és a ginzeng-gyökér is. A hagymapépes borogatással (sült vöröshagyma belsejét szétnyomkodva, vászondarabra kenve, a fájó testrészre) sikeresen gyógyulnak az elfertőzött, nyílt sebek.
Gyógyhatás: vércukorszint csökkentő-koleszterin csökkentő hatóanyagot tartalmaz, akadályozza a szívroham veszélyét és a vérrögképződést, mert hígítja a vért. Légúti betegségekre, tüdőasztmára, keringési zavarokra jótékonyan hat. Féregűző. Hatékony baktériumpusztító, csíraölő, a nátha, megfázás legjobb ellenszere. Nyersen erősebb hatású, mint főve. Egy fél fokhagymagerezdet elég öt percig forgatni a szánkban ahhoz, hogy elpusztuljanak az ott élősködő baktériumok. Ha a fokhagymát főzzük, legjobb egészben (gerezdet) a levesbe tenni. Ha darabokba tesszük rántásba, csak dobjuk bele és máris keverjük el a főzelékkel. Ne hagyjuk a zsíron pirulni, mert megkeseredik és hatását veszíti. A vöröshagymát dinszteléskor mindig sózzuk meg enyhén, így szebb, üveges lesz.
 A póréhagymát főleg nyersen fogyasztjuk salátákhoz.
 
Mai másik ételünk a zelleres burgonyapüré:
Két, külön edénybe tettem  fel sós vízbe főni, tisztított, kockázott burgonyát és zellert. A zellerhez tettem egy kis vega-mix-et, a burgonyához egy kevés szerecsendiót. Amikor puhára főtt mindkettő, leszűrtem és immár összeöntve, burgonyanyomóval áttörtem. kevertem hozzá kevés növényi margarint, joghurtot.

Nem is gondoltam, hogy mind elfogy, de kiürült a tál, eltűnt az összes püré. Babu bébi-répával tolta, én paprikás kukoricalisztes pulykamellel, melyet természetesen előzőleg fokhagymás tejbe áztattam.

Érdekes téma volt minap a  Juventusz rádió reggeli műsorában.
Hússal, vagy hús nélkül? Erre a kérdésre várták a műsorvezetők a válaszokat, melyek érkeztek is szép számmal. Egy-egy válaszadó elég egyéni stílusban szólta le az ellenkező táborhoz tartozókat, amin nagyon meglepődtem.
Azért, mert valaki eszik húst, vagy éppen nem eszik, saját szervezetének a jelzéseit követve teszi azt, amit tesz. Nem szabad senkit elítélni, megszólni azért, hogy hogyan táplálkozik. Én azt sem szeretem, ha rám akarnak erőszakolni dolgokat, nézeteket. Az ember automatikusan bezár az erőszakos kísérletek előtt, vagy a nagyon meggyőzni akarók és azok nézetei előtt.
A vegetáriánusok között is van, aki csak húst nem eszik, van aki semmi olyan terméket nem hajlandó elfogyasztani, ami állattól származik: tojás, tej, tejtermékek,....
A szervezetünk  igényei is eltérőek. Aki intenzíven sportol, súlyokkal dolgozik, fizikai munkát végez, általában hús fogyasztó. A hús az egyetlen, ami olyan formában és mennyiségben tartalmaz fehérjét, ami a szervezetünknek szükséges. A vadhúsok fehérje-felépítése hasonlít leginkább az ember fehérje-felépítéséhez, ezért azt a legkönnyebb megemésztenünk. A vörös húsok magasabb rosttartalommal bírnak és jó hatással vannak a vérképzésre, az alacsony vérnyomásra. A halak a mellett, hogy könnyen emészthetők, magas omega-3 és-6 zsírtartalommal rendelkeznek, mely a szív- és érrendszeri panaszokra, a magas koleszterinszintre hatnak kedvezően. A halaknál azonban meg kell említeni, hogy a húsukban felhalmozódnak a nehézfémek, melyet fogyasztásukkal a mi szervezetünkbe viszünk és amit semmilyen méregtelenítéssel nem tudunk eltávolítani. Nagyon figyeljünk oda a hal eredetére, származási helyére, csak megbízható helyről vásároljunk!
Mindazonáltal a húst elhagyóknak is van igazuk. Az élőlények, melyeknek a húsát fogyasztjuk, haláluk előtt olyan stressznek voltak kitéve, mely sejtszinten megmaradt. Ezt a stresszt, halálfélelmet visszük a szervezetünkbe, amikor elfogyasztjuk. A szervezetünk számára szükséges fehérje egy részét különböző módon tudjuk pótolni, pl. szójafehérje-izolátummal.
Én is próbáltam a vegetáriánus táplálkozást, nem sokáig bírtam. Azt azonban el kell ismernem, hogy olyan könnyűnek azóta sem éreztem magam, mint akkor.
Egy valamit kell szem előtt tartani. A szervezetünk 3X8 órában "üzemel":
-12-20-ig: táplálék-felvétel
-20-04-ig: emésztés
-04-12-ig: méregtelenítés
A méregtelenítés ideje alatt, maximum  gyümölcs fogyasztható, de az is úgy, hogy két különböző gyümölcs fogyasztása között legalább egy órát várnunk kell.
Ha ezt figyelembe vesszük, ennek megfelelően alakítjuk étrendünket, akkor igazából nem lenne szükség fogyókúrára sem.

Ennek jegyében készítettem el vacsoránkat.
Marhahús rizstésztával:
A rizstésztát leforráztam, fedő alatt állni hagytam 8-10 percet, aztán leszűrtem. 
Egy konzervdoboznyi szójababcsírát forrásban lévő vízbe tettem, 3 percig főztem, majd leszűrtem.
15 dkg. felkockázott marhahúst ázsiai 5fűszerkeverékkel megszórtam (de csak nagyon óvatosan, mert a fűszerkeverék nagyon erős, intenzív ízű), szójaszósszal meglocsoltam és 10 percig állni hagytam, majd wokban, kevés olajon megsütöttem. Papírtörlővel áttöröltem a wokot, majd visszatettem a tűzhelyre.
Amint ismét felforrósodott, kevés olajat öntöttem bele, melyben illatosításig futtattam 2 gerezd, zúzott fokhagymát és egy mogyorónyi reszelt gyömbért.
Az előre, vékony csíkokra vágott sárgarépát, majd a zellert folytonos kavargatás mellett 5-6 percig pirítottam, fél deci vízzel meglocsoltam, majd hozzáadtam az ugyancsak vékony csíkokra vágott paprikát.
1-2 percig kavargatva pirítottam, hozzáadtam a húst, a szójacsírát, a tésztát, az egészet 2 percig kavargatva pirítottam. A tűzhelyet lezárva meglocsoltam pár csepp szezám-olajjal és fedő alatt pár percig állni hagytam. Tálalás előtt megszórtam szezámmaggal.
A zöldségek ropogósak maradtak, a hús kellően puha és az egész egy kerek, ízletes egészet alkotott. Egészséges, finom és mindenféle allergiában szenvedő fogyaszthatja.


Mindeközben kislányom újabban azzal foglalatoskodik leginkább, hogy a szobájában lévő plüss állatokat össze-vissza eldobálja a szobában, miközben a nagyobb darabokkal birkózik. Persze nem csak úgy!
Kiabál velük közben:
-Segítség! Segítség! Segítsen lalaki! ( Amikor ezt először hallottam, lélekszakadva rohantam a szobájába,      elképzelni nem tudtam, mi történhetett!)
-Hagyjuk a dajkamesét! Middig Babu győz!
 Nagyon örülök, hogy szinte már nyoma sincs a múlt heti problémának. Nagy bilizéskor ugyan még szorong és kéri, hogy öleljem át, de igazából rohamosan gyógyul.

Nagyon bízom benne, hogy a hétvégi kiruccanásunk még inkább meggyorsítja a regenerálódást.

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!




5 megjegyzés:

  1. Györgyikém! Babu is olyan huncut, mint Csabi. Amikor ugye beteg volt karácsony előtt a pocakja, akkor is velem aludt. Nagyon rákapott, ha kicsit panaszkodósabbra veszi a figurát, anya rohan mindent eldobva. anyaa fáj a pocim. Rohanok hozzá , mit látok? Egy huncut pofit, csillogó szemeket, és zsivány mosolyt:D Megbeszéltem vele, hogy ilyennel nem szabad viccelni, csak akkor mondja ha tényleg fáj valami. Inkább mondja azt,hogy anya gyere ide, fogd meg a kezem, puszit szeretnék kérni.
    Az étkezés témában teljesen igazad van. Borzalmas, ahogy szavakkal gyilkolják egymást az emberek, ahelyett, hogy azt mondaná, elfogadom a nézeteidet. Én nem győzök gyönyörködni azokban a kajákban, amiknek a fotóit felrakod, szerintem ezt a paradicsomos dolgot ki is fogom próbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm az ételeimmel kapcsolatos megjegyzésed. Az ember a másokkal szembeni veselkedésével, megnyilvánulásával saját magáról állít ki bizonyítványt. Ki jeles, ki szegénységi bizonyítványt. Sajnos több szegénységi bizonyítvány van, mint jeles.

      Törlés
  2. Nagyon szívesen. A joghurtos hagymaleveshez is megvan már minden alapanyag. Régen a biokonyhás oldalad leírása alapján megcsináltam az élesztő pástétomot és a paprikakrémet hagymával. Egymagam nekiestem és megettem, miután az urak bele sem szimatoltak. Nem tudják mit hagytak ki :)Páratlanul finom lakoma volt. A zsemlekockákat sütőben pirítod igaz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, sütőben pirítom. Elnézést a késői válaszért, most jöttünk haza a tanyáról. Láttam a szülinapi képeket, nagyon jól sikerültek. Igazi meghitt, kellemes ünneplés volt.

      Törlés
  3. Köszönjük szépen! Györgyikém, nincs ezzel semmi gond. Én sem mindig reagálok azonnal. Megcsináltam a levest, most olvasom, hogy nem 1,5 dl, hanem másfél liter ?D Így már értem, miért is nem úgy sikerült, ahogy vártam ... na jó.. legközelebb odafigyelek :D

    VálaszTörlés

Várom véleményed, írd meg!