2014. május 18., vasárnap

Tavasz, saláták!

Ez a hét igen pörgős volt. Ráadásul elkapott valami vírus-féleség és most szenvedek tőle. Eddig úgy tűnik a kislányom megússza, de csak nyugtával a napot!!!
Bajban vagyok a kislányom gyümölcs-fogyasztásával. Nem eszik semmilyen gyümölcsöt. Pedig nagyon sok mindent megpróbáltunk már. Édesapámék egy hatalmas gazdaságot üzemeltetnek, amikor locsolni, nevelgetni, később szüretelni kell a gyümölcsöket, zöldségeket, segítséget kérnek az unokáktól. Babu persze lelkesen csinál mindent, amit Rá bíznak. A szüretelést külön élvezi, az elfogyasztást már másra hagyja.
Az utóbbi hetekben viszont megeszi azt az alma-salátát, amit először leginkább magamnak készítettem vacsorára. Eleinte csak egy-egy katonát kért, most már egy egész tállal elfogyaszt belőle, sőt, előfordult már olyan is, amikor kifejezetten Ő kérte.
Tetszés és étvágy szerinti mennyiségű almát megtisztítok, megszabadítom a magházától, felkockázok. Ráöntök egy doboz kefirt, belekockázok egy kevés trappista sajtot, megszórom olajos magvakkal: dió, napraforgó, szezám-, len-, fenyőmag. Alaposan összekeverem és fogyasztható is.

Azt bizonyára tudjátok, hogy az alma és az ananász az a két gyümölcs, amit bármivel fogyaszthatunk. Az ananászban található bromelin enzim (mely szervezetünkben is megtalálható) segíti a fehérjék bontását, elősegíti az emésztést. Az almában található rengeteg vitamin és ásványi anyag csak segédanyagokkal tud a szervezetbe beépülni, ott hasznosulni, ezért vagy étkezés után, vagy más tápanyagokkal együtt érdemes fogyasztani.

Kislányom másik nagy kedvence a sült köles, más néven kölesganca. Ez régebben böjti étel volt.
A kölest 4-szeres mennyiségű vízbe felteszem főni, miután alaposan átmostam. A főzővízbe teszek egy leveskockát.
Amikor elfőtte a vizet, leveszem a tűzhelyről. Ízlés szerint fűszerezhető, mivel a köles teljesen semleges ízű. Én szerecsendiót, tettem bele, illetve egy olyan újítást csináltam az alaprecepthez képest, hogy dinsztelt, de kihűlt hagymát, 1 reszelt répát, 1 kis fej, reszelt zellert, 3 gerezd zúzott fokhagymát, kevertem hozzá, valamint annyi teljes kiőrlésű lisztet, amennyitől elvált az edény falától. Egy nehéz, tömör, csúnya masszát kaptam. Ebből a masszából, olajba mártott teáskanállal szaggattam adagokat a felhevített olajba és sötét barnára sütöttem mindkét oldalát. Köretként és főételként egyaránt fogyasztható. Ropogós és nagyon finom.

Milyen is a köles? Mire jó?
Sok népszokás kapcsolódik hozzá. Hol a menyasszony cipőjébe szórják az esküvő napján, mert ettől fürge, eleven és szorgalmas háziasszony lesz, hol a jegyespárt hintik be vele, mint termékenység szimbólumával. Rendszeres fogyasztása rákmegelőző hatású, késlelteti az öregedési folyamatokat, erősíti a látást, kiváló vashiányos állapotoknál, savtúltengésnél. Gyulladáscsökkentő, szabályozza a vércukorszintet és a zsíranyagcserét. Karbantartja az erek falát, a tüdő kötőszöveteit és az emésztőrendszert. Megelőzi a fogszuvasodást és segít a fogak zománcának megvédésében. Serkenti az immunrendszert. Sok szilíciumot tartalmaz, ami a szervezet védekezőképességét felkészültebbé teszi, fokozza. Fehérje tartalma 10%, cukor 5%, keményítő 60%, rost 2,5%, ásványi anyag 2,8%. Nátriumot, kalciumot, magnéziumot, foszfort és vasat, béta-karotint, B1, B2 vitamint is tartalmaz. Kovatartalma a nap melegét közvetíti, belülről hevíti, melegíti szervezetünket. A teljes értékű fehérjék mellett hét aminosavat is tartalmaz, lúgos kémhatású, ezért különösen alkalmas betegeknek, növésben lévő fiataloknak, gyerekeknek. Kovasav tartalmának köszönhetően a bőrt rugalmassá, a hajat fényessé, a fogakat, körmöket erőssé teszi, könnyen emészthető, nem idéz elő gázképződést. Sok szerves sót és rostanyagot találunk benne. Vese- és hólyaggyulladásra, a lép gyógyszereként ismerik

E mellé készítettem mascapon-es retek-salátát:
3 csomag piros, hónapos retket lereszeltem, enyhén megsóztam, állni hagytam, majd kb. fél óra elteltével kifacsartam. Míg dolgozott a só, egy pohár mascarpone-t, egy doboz natur joghurttal elkevertem, enyhén sóztam, borsoztam, tettem bele rengeteg snidlinget. Ennek a mennyisége ízlés szerint változó. Ebbe az elkészített joghurtos öntetbe kevertem bele a kifacsart retket.

Hogy miért a retek? Mert imádom, mert a szezonja véges és mert..:
legnagyobb értéke a benne lévő kén. Nagyon jó gyógyhatása van, de nem szabad túlzásba  vinni fogyasztását, mert ha túlságosan tömören fogyasztjuk (retek-lé), károsíthatjuk az emésztési szerveket. Akik gyomor- vagy bélgyulladásban szenvednek, nem fogyaszthatnak nagyobb mennyiségben retek-levet. Szélhajtó, emésztést serkentő, tisztítja a légutakat, szamárköhögésre, túlterhelt májra igazi gyógyír, csak úgy, mint epekő- és epegyulladásra, rossz leheletre. sokan nem tudják, de párolva, más zöldségekkel is nagyon finom. Nem csak a piros gumóját használhatjuk, hanem levelét salátákhoz, ugyanis a rengeteg vitaminon és ásványi anyagon kívül klorofill is található benne, melyet a belső szervek dezodoraként is szoktak emlegetni.

Mivel ebből a salátából nem tudok eleget készíteni, megtoldottam egy kis tzatzikivel, csak a biztonság kedvéért.
Nos én így készítem:
lereszelem az uborkát, besózom, állni hagyom. Míg a só ebben az esetben is dolgozik, elkészítem az öntetet: uborka mennyiségétől függően joghurtot keverek el zúzott fokhagymával, borssal, pici sóval. A kifacsart uborkát ebbe keverem bele.

Hogy a hús se maradjon ki, készítettem rozmaringos csirkét. Ehhez készítettem egy pácot: kevés olívaolajba kevertem szárított, zúzott rozmaringot, egy gerezd zúzott fokhagymát, kevés sót. Ezzel bekentem a csirkecombokat, hagytam pihenni legalább egy órát, majd sütőzacskóban megsütöttem.



Készítsétek, fogyasszátok, egészségetekre!

Legyen ez a végszó a következő vissza-olvasásig!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Várom véleményed, írd meg!