2014. május 3., szombat

Anyák napjára készülünk!

Vasárnap anyák napja lesz. Sokat gondolkodtam, mivel is kedveskedhetnék édesanyámnak.
Barátnőmmel egy igazán praktikus ajándékozási "módszert" alkalmazunk. Egymásnak, valami saját magunk által készített finomságot ajándékozunk.
Egyszer-egyszer már édesanyámat is felköszöntöttem már egy-egy általa kedvelt süteménnyel . Úgy gondoltam, hogy anyák napjára is készítek valamit Neki.
Ő nagyon szereti az édességet, süteményeket, csakúgy, mint én.
Elsőként egy szénhidrát-csökkentett, csokoládés kekszet készítek.


Hozzávalók: 10dkg jó minőségű, legalább75%-os étcsokoládé
                    10dkg puha vaj
                    1bögre eritrit
                    1 fél kk. vanília kivonat
                    1 tojás
                    1 bögre Szoó Judit kilófaló lisztkeverékalap
                    fél tk. sütőpor
                    10dkg jó minőségű, darabolt étcsokoládé

A sütőt előmelegítem 175 fokra.
10 dkg. csokoládét vízgőz fölött megolvasztok, míg a puha vajat a vanília kivonattal és az eritrittel habosra keverem. Hozzáadok 1 tojást, majd a megolvadt csokoládét. A lisztet és a sütőport összekeverve hozzáadom a habosított vajhoz, majd a 10dkg. darabolt étcsokoládét is beleszórom.
Sütőpapírral kibélelt tepsibe kis teáskanálnyi halmokat rakok egymástól távol, hogy szét tudjanak folyni a sütés során. 15-20 percig sütöm, sima felületre szedem, ott hagyom kihűlni.

Kislányom szerint isteni finom. Egymás után tolta a ropogós, omlós kekszet, ami nagyjából 20 perc előkészületet vett csupán igénybe.

Mester Tamás: Altass el című dalával és néhány aprósággal egészítem ki, teszem teljessé köszöntését egy olyan édesanyának, aki páratlan, akinek soha nem fogom tudni vissza adni, meghálálni azt, hogy Ő van nekem, aki a barátnőm, a támaszom.

Egy műsorban nyilatkozta Mester Tamás, hogy ezt a dalt édesanyjának írta. Nem tudom, hogy bírja ki sírás nélkül éneklésekkor. Az én édesanyám itt van, velem van, mégis megkönnyezem ezt a dalt, akárhányszor hallom is.


Mindeközben a piacokon egyre kedvezőbb áron lehet beszerezni az őstermelőktől az idei, új zöldségeket. Nagyon megkívántam egy igazán friss, szép színekben pompázó, vitamindús, tavaszi zöldséglevest.
Most a szakértőkben felmerülhet a kérdés, hogy egy leves hogyan maradhat vitamindús, mikor köztudott, hogy a vitaminok hő hatására károsodnak. Főzéskor a vitaminveszteség elérheti az 50%-ot. De a konyhai felhasználás során is károsodhat az élelmiszerek vitamintartalma. Az előkészítő műveletek során az élelmiszereket nem szabad sokáig vízben áztatni. A mosást hideg vízben végezzük! Lehetőleg friss élelmiszert használjunk, mert minél hosszabb a tárolás, annál nagyobb a vitaminveszteség.
Az én titkom, hogy párolással puhítom meg a zöldségeket. A vitaminveszteség így csupán 15-20%.
Tehát a tavaszi zöldségleves:
minden olyan idei, új zöldséget megvettem, amit láttam: hagyma, sárgarépa, fehérrépa, zeller, karalábé. Borsó a fagyasztóból.
Egy fej új, főzőhagymát felaprítottam. Olívaolajban és kevés vajban feltettem a gázsütő legkisebb rózsájának, legkisebb lángjára. Megsóztam. Én mindig a hagymát sózom, mert így üvegesebbre, áttetszőbbre dinsztelődik. Az ételben nem is lehet látni, csak a kellemes ízét érezzük.
Mikor a hagyma teljesen megdinsztelődött, megszórtam kevés piros-paprikával, amit eldolgoztam, majd a fent említett zöldségeket megtisztítva, felaprítva rátettem. Egy egész zöldpaprikát is az edénybe "rejtettem" az íze miatt. Alapos keverés után, fedővel lefedve, odafigyelve, sűrűn kevergetve, elkezdtem a zöldségeket párolni, amik szépen, lassan engedni kezdték levüket, így nem kellett attól tartanom, hogy leég a levesem.

Pár gerezd fokhagymával még tovább ízesítettem. Amikor a zöldségek teljesen megpuhultak, felöntöttem annyi hús-alaplével, amennyi levest szeretnék. Miután felforrt, lezárom alatta a gázt.
A párolásnak köszönhetően nem csak a vitamintartalom jelentős része maradt a  zöldségekbe, hanem a leves is különleges ízű lett. Semmilyen más fűszert nem használtam, hiszen az új zöldségek ízét szerettem volna érezni és éreztem is. Az így elkészített levest mind a diétázók, mind a paleo táplálkozási formát kedvelők ( a vaj helyett kókuszzsírral készítve) is fogyaszthatják. Garantáltan glutén-mentes.
Ha tehetitek, próbáljátok ki. Nem fogtok csalódni!

Érdemes jó minőségű edényt választani (teflon-, kerámia bevonatú), mert ezekben sokkal kisebb a valószínűsége, hogy leég a dinsztelni-való. Viszont kevergetés után a fakanalat ne az edény oldalához veregetve csapassuk le a ráragadt zöldségdaraboktól, mert megpattanhat az edény bevonata, onnantól kezdve edényünk használhatatlan lesz.

A másik sütemény, amit édesanyámnak készítek, kicsit hasonlít a hókiflihez, tésztája azonban más. Lekváros félhold néven fut.
Hozzávalók a tésztához: 1 bögre (25dkg.) sovány túró, 2 bögre Szoó Judit lisztkeverékalap, fél bögre finomliszt, 1 csipet só, 20 dkg. hideg vaj, 1 tojás sárgája.
A lisztet egy tálba mértem, közepébe ütöttem a tojás sárgáját, belereszeltem a hideg vajat (könnyebb eldolgozni, mintha darabolva tennék a lisztbe), hozzátettem a sót, a túrót és gyorsan összedolgoztam. Letakarva fél órára a hűtőbe tettem.
Az idő letelte után, a tésztát lisztezett felületen, kb.1/2 cm. vastagságúra nyújtom és (pogácsa szaggató híján) feles pohárral korongokat szaggatok belőle. A korongok közepébe cukormentes, házi szilvalekvárt teszek, előmelegített sütőben sütöm. Még melegen porcukorba forgatom.
Gyorsan elkészül és a túrónak köszönhetően a tésztája kellemesen savanykás. Kislányomnak és nekem nagyon bejött. Már csak az a kérdés, édesanyámnak mennyire fog ízleni holnap.

Ez úton kívánok minden édesanyának nagyon boldog, örömteli anyák napját!

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig!

3 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy visszatértél :) Ma nagyon elkeseredtem, szerettem volna a zöldséglevest elkészíteni, reménykedtem, hogy az egyik multinál mindent meg tudok hozzá vásárolni sajnos kevés időm volt, nem mentem piacozni. Óriási volt a csalódás. Összességében kettő egész darab alapot tudtam megvenni... Se főző, de még vöröshagyma se, fehérrépáról és zellerről nem is beszélve... leveske elnapolva :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ne add fel! Hidd el, megéri kivárni a friss összetevőket! Egészen friss, tiszta íze lesz. Ha meg van az eredmény, véleményt kérnék szépen!

      Törlés
  2. Sikerült, ma elkészítettem, isteni lett !!! Csabi miatt belefőztem két filézett csirkecombot, sajnos a zöldségeket messzire kerüli, remélem neki is ízleni fog :)

    VálaszTörlés

Várom véleményed, írd meg!