2012. április 19., csütörtök

Olasz ételek.

Soha ilyen tartalmas, jó, izgalmas húsvétom nem volt. De Babu élvezte leginkább. Papáéktól kapott egy gyönyörű, fehér, angóra nyuszit, amit azóta is lelkesen etet, itat.


Minden nap kétszer kiengedjük Hópihét az erkélyen, így tud rohangálni, játszani, no meg persze, ha olyanja van, rágni. Márpedig mindig olyanja van és előszeretettel kóstolgatja a kókuszlábtörlőmet. Amikor rászólok, hogy elég, elszalad, majd kis idő múlva, kisvártatva ismét a szőnyegen találom, amint tépi a szálakat a kis fogaival. Nagyon aranyos, én is nagyon élvezem, hogy velünk van. Már megismeri a hangom és a ketrece ajtajánál üdvözöl minden alkalommal. Odadugja az édes kis pofiját simogatni.
Azt hiszem, lesz sírás-rívás, amikor visszaadjuk Papáéknak.

Még húsvét előtt tartottunk itthon olasz napokat. Valahogy úgy jött ki a lépés, hogy egész héten olasz ételeket készítettünk.
Az első ételünk a pesto-s tészta (spaghetti al pesto):

Sokféle pesto létezik, mindegyik formáját el lehet készíteni otthon, de az üzletekben is nagyon jó minőségűeket lehet kapni. Én nagyon szeretem az Aldi sima és ketchupos pestoját, igen kellemes íze van.
Amennyiben kész pestot vásárolunk, csupán annyi a dolgunk, hogy a tésztát kifőzzük, ízlés szerinti mennyiségű pestot rakunk rá, én reszelt sajttal megbolondítom és jól megesszük.
Az alábbiakban leírok néhány pesto variációt:

- hagyományos pesto: 6 ek. fenyőmag, 100g. friss bazsalikom, 1/2tk. só, 5ek. friss, reszelt parmezán,
                                  1,2dl.olívaolaj, 2 gerezd fokhagyma.
 A fenyőmagot kis lángnál, egy serpenyőben, minden zsiradék nélkül, aranybarnára  pirítjuk. Kicsit lehűtjük, majd mozsárban megtörjük. A friss bazsalikommal, a  megtisztított fokhagymával, sóval és a reszelt sajttal elkeverjük. Az olívaolajat fokozatosan a mixhez adagoljuk, hogy krémes állagú pürét kapjunk. A szószt hűtőszekrényben, kanállal kissé összepréselve, légmentesen záródó dobozban, akár egy hétig is eltarthatjuk, de frissen a legjobb.

-pisztáciás pesto: 2 gerezd fokhagyma, 9-10 evőkanál pisztácia, 5ek. friss, reszelt parmezán, 1/2 tk.
                           só és bors, olívaolaj, 100g. ruccola.
 Az alapanyagokat a felsorolt rendben robotgépbe tesszük, egyneműsítjük. Azért kerül ruccola felülre, mert így kevésbé törik, nem esik úgy össze. Amikor tésztával tálaljuk, egy keveset adunk a főzővízből a tésztára és grillezett paradicsommal kínáljuk. Hűtőben hetekig eltartható, fagyasztható is.

-medvehagyma pesto: 8-10 db. medvehagyma levél, 1 ek. fenyőmag, 2 gerezd fokhagyma, kb. 2 ek.
                                  olívaolaj, 30g.   friss bazsalikom, 1 ek. reszelt parmezán.
 A medvehagyma leveleket nagyon apróra vágjuk a bazsalikommal együtt, majd a fenyőmaggal, fokhagymával és a reszelt parmezánnal mozsárban finom krémmé keverjük. Apránként hozzáadagolunk 2 evőkanálnyi olívaolajat is, illetve annyit,  amennyinél kenhető, lágy masszát kapunk.

Következő ételünk: parmezános húsgombócok tejszínes póré mártásban:

Vettem egy nagy pulyka-felső comb filét, melyet ledaráltattam. Ezt otthon fűszereztem bazsalikommal, zúzott fokhagymával, sóval, borssal, 100g. reszelt parmezánnal. Vizes kézzel kicsi gombócokat formáztam, melyeket kevés olajon, hirtelen átsütöttem.
Egy nagy póréhagymát megtisztítottam, felkarikáztam. 5dkg. vajat és kb. ugyanennyi olívaolajat hevítettem, melyre rátettem a póré karikákat és 4 gerezd, zúzott fokhagymát. Miután a hagymák kevés sóval megdinsztelődtek, felöntöttem fél liter tejszínnel, fűszereztem bazsalikommal, kevés oreganóval, kakukkfűvel, fehér borssal. Amint felfőtt a szószom, rúdmixerrel egyneműsítettem a hagyma-darabokat, ebbe tettem az átsütött húsgombócokat és még egy órán át főztem.
Míg főtt a húsgombócom, gnocchit készítettem köretként:
Körülbelül 1kg. burgonyát héjastól alaposan megmostam, megszárítottam, villával megszurkáltam és kb. 200 fokra melegített sütőben, 1 óráig sütöttem.
Meghámoztam, krumplinyomóval szétnyomtam és hagytam kihűlni.Tettem hozzá 3 tojássárgáját, majd 200g. liszt egyharmadát hozzászitáltam és lágy tésztát gyúrtam belőle, majd lisztezett deszkán, a maradék liszttel összedolgoztam, kinyújtottam. 4 részre szedtem, hosszú, ujjnyi vastag csíkot sodortam, majd ebből csíptem le darabokat és formáltam kis gombócokká. Villával mélyedéseket vájtam a gombócokba, amelyek nemcsak dekorálnak, hanem a szósz jobb felvételét is szolgálják. Forrásban lévő, sós vízben kifőztem a gnocchikat. Onnan tudom, hogy megfőtt, hogy feljön a víz felszínére.
Ha több lett a tésztánk, mint amit egyszerre fogyasztani szeretnénk, légmentesen záródó dobozban, még főzés előtt, fagyasztóba tehetjük és két hónapig tárolhatjuk.

Gnocchit lehet készen is kapni az üzletekben, de otthon, frissen készítve az igazi.

Nem tudom mi történhetett Papival a héten, ugyanis süteményt kért. Katonaság óta nem eszik édeset, csak nagyon-nagyon ritkán, de azt is finnyáskodva.
Egyszer Nagyikám készített egy isteni túrós-tejszínhabos epertortát. Ezt kérte Papi. Mivel Babu is és én is nagyon édes szájúak vagyunk, örömmel készítettem el a tortát, mely nem érte meg a másnapot:

A torta nem csak mutatós, de elkészítése nagyon egyszerű és abbahagyhatatlan az evése.

Tészta: 3 tojás, 70gr. cukor, 1 cs. vaníliás cukor, 50gr. liszt, 25gr. étkezési keményítő, 1kk. sütőpor, 50gr. őrölt mandula
A tojássárgákat a cukorral habosra keverjük, a tojásfehérjéket külön a vaníliával fölverjük. A lisztet, keményítőt, sütőport és a mandulát elkeverjük. (Nekem szeletelt mandulám volt itthon, azt megtörtem a zacskójában, amennyire tudtam, majd mozsárban még rázúztam egy kicsit. Kissé darabos lett, de a végeredményt nem csorbította, sőt!)
A tojáshabot óvatosan a sárgájához keverjük, majd a liszt-mandula keveréket szintén hozzáadjuk.
Közepesen meleg sütőben, 20-25 percig sütjük, sütőpapírral bélelt tortaformában. Hagyjuk kihűlni.

Krém: 25dkg. túró, 10dkg. porcukor, 2dl. tejszín, 2cs. vaníliás cukor, fél kg. eper, 1-2 ek. frissen facsart citromlé, 1,5csomag zselatin
A túrót és a cukrot simára keverjük.
Az epret lecsumázzuk, megmossuk. 3-4, nagyjából egyforma szemet félreteszünk a díszítéshez, a többit egy csomag vaníliás cukorral és citromlével pürésítjük.
Elkészítjük a zselatint, a csomagon szereplő leírásnak megfelelően.
Hozzáadjuk az egy csomag vaníliás cukorral, kemény  habbá vert tejszínt.
A cukros túróhoz hozzákeverjük a pürésített epret, a tejszínhabot, majd a zselatint. A masszát a már kihűlt, de a tortaformából ki nem vett tésztára öntjük és hűtőbe tesszük egy éjszakára, hogy a krém teljesen összeálljon.
Másnap a torta tetejét a maradék eperrel díszítjük, zselatinnal fixáljuk.
Tálaláskor ízlés szerint még tejszínhabbal kínálhatjuk.

Annyira finom lett a torta, hogy tényleg nem érte meg a másnapot. Papi kapásból két szeletet evett és másnap hiányolta.
Ezt a tortát bármilyen más gyümölccsel is el lehet készíteni: barackkal, szilvával, szederrel, áfonyával, málnával, meggyel, cseresznyével, kiwivel és még sorolhatnám. A tésztában levő manduladarabkák kellemes textúrát kölcsönöznek a süteménynek.
Ha nincs otthon túró, helyette 2dl. joghurtot is használhatunk a krém készítésekor.
A tészta vékony lesz, ne ijedjetek meg.

Legyen ez a végszó a következő viszont-olvasásig.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Várom véleményed, írd meg!